Kaki atlet - Pencegahan adalah Remedy Best Asli

Kaki atlet - Pencegahan adalah Remedy Best Asli

Kaki atlet adalah jangkitan kulat pada kaki. Kaki makan air berlaku apabila beberapa jenis kulat masuk ke dalam, tumbuh dan membiak di kaki. Ia amat gemar kawasan di antara jari kaki. Jenis-jenis tertentu kulat hidup di dalam lembap, kawasan panas badan. Walaupun ia dipanggil penyakit kaki makan air, ia juga boleh berlaku di tangan anda dan di antara jari juga. Kaki makan air adalah agak mudah berjangkit. Ia boleh melalui hubungan secara langsung dengan individu yang dijangkiti. Ia juga boleh berjangkit melalui hubungan dengan perkara seperti kolam dan pancuran permukaan, stoking, dan kasut.

Risiko kaki kenaikan kontrak atlet jika anda banyak berpeluh, memakai kasut yang tidak membenarkan kaki anda untuk bernafas, menjaga kaki anda basah untuk jangka masa yang lama, atau jika anda mempunyai kecederaan sekitar kawasan kuku. Tanda-tanda penyakit kaki makan air termasuk kemerahan dan kegatalan sekitar kawasan yang terjejas, mengelupas dan mengelupas kulit antara jari kaki, sensasi rasa pedih atau terbakar, dan kadang-kadang ini boleh diiringi oleh lepuh. Jika kulat merebak ke kuku, mereka boleh menjadi rapuh, tebal, dan berubah warna.

Sudah tentu, ubat semula jadi terbaik untuk kaki makan air adalah pencegahan. Ini tidak mustahil dengan menjaga kaki kering pada setiap masa, terutama dengan serta-merta selepas mandi atau berenang. Sentiasa memakai kasut di bilik mandi awam atau kolam. Sentiasa pastikan kaki anda adalah bebas daripada kelembapan (menukar mereka kerap jika perlu). Dan pastikan anda sentiasa membeli kasut yang mempunyai ventilasi yang baik (terutamanya mengelakkan kasut dibarisi plastik).

Rawatan biasa untuk penyakit kaki makan air termasuk ke atas serbuk anti-kulat kaunter atau krim untuk membantu mengawal jangkitan. Jika anda menggunakan kaedah ini, pastikan anda sentiasa menjaga kaki bersih dan kering untuk membantu mempercepatkan proses penyembuhan. Jika kaki makan anda kekal selepas beberapa minggu jenis ini rawatan dan pencegahan, mungkin ada sesuatu yang dalaman berlaku dan ia adalah langkah yang bijak untuk anda untuk berunding dengan profesional penjagaan kesihatan anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar